Guillem Frontera (Ariany, 1945) és un d’aquests escriptors als quals la vida laboral –intensa, prolífica i vinculada molt sovint a la cultura, com testimonia la seva columna diària al Diari de Balears, l’assessoria de nombrosos projectes plàstics, teatrals i musicals o per exemple la direcció d’una enciclopèdia sobre la pintura i l’escultura a les Illes Balears- ha allunyat sovint de la prosa de ficció, en el qual es va donar a conèixer el 1968 amb Els carnissers, que li va valdre el premi Ciutat de Palma, que ja havia guanyat abans amb el seu segon llibre de poemes.

Aquesta concentració de la prosa narrativa no ha estat debades com perquè ens hagi deixat com a mínim un gran llibre per dècada: el ja esmentat Els carnissers per als 60, Tirnanosaurus per als 70 i La ruta dels cangurs per als 80 (tot i que és del 79) i Un cor massa madur per als 90. Crec que aquesta darrera obra és el cim literari de Frontera, que tot i això no ha faltat a la cita i amb el llibre de relats La mort i la pluja ens va donar un bon llibre per a la dècada 00 i que ara ens ofereix un pessic de caviar amb Si una nit penses en mi per inaugurar la dècada actual. A les obres esmentades li hem d’afegir una col·lecció important de llibres de llibres sobre art, biografies, llibres de viatges i les obres narratives Cada dia que calles, Rere els turons del record i Una dolça tardor. L’enumeració dels mèrits literaris de Frontera és per assenyalar que malgrat que es prodigui poc estam parlant de l’obra d’un dels millors autors de l’anomenada generació dels 70.

En aquesta ocasió publica a Ensiola –petita gran editorial illenca en el projecte de la qual està ben ficat- una novel·la breu, un gènere literari molt francès que a casa nostra ha tengut poc predicament fins al seu ressorgiment en els darrers temps, tot i que en els anys setanta era un gènere que es conrava amb absoluta normalitat. En aquest llibre Frontera planteja un tour de force entre una parella protagonista a la Barcelona de finals dels anys setanta. Es tracta d’un home que ha oblidat el nom de la seva interlocutora malgrat la gran pulsió sexual que sent per ella des dels temps de la lluita clandestina. Així, en aquest aparent anonimat, va passant una nit on els dos fendeixen una Barcelona carregada de possibilitats per refer vides malgrat el desencís dels nous temps, amb una realitat molt més allunyada dels desigs i dels ideals d’abans de la caiguda de la dictadura.

Frontera és un mestre del ritme i de la creació de les escenes. Aquest projecte narratiu havia nascut anys enrere per formar part d’un audiovisual de ficció i això es nota en el maneig de les mirades, de les descripcions acerades i breus, de la recreació de les atmosferes. Els diàlegs són incisius, amb un punt d’ironia que de vegades frega el sarcasme. El ritme és trepidant perquè l’acció s’aguanta en una sola nit on tot és possible, però on tot se’n podria anar en orris en un excés que mai no arriba. En aquesta novel·la breu Frontera aplica a la perfecció la màxima de Hemingway, ell escriu per tal que el lector imagini el 90% submergit de la resta de l’iceberg. I això fa que la lectura sigui molt intensa, especial, amb un pols intens entre el sentiment i el desig, entre el seny i la rauxa.

Si una nit penses en mi és també la crònica d’un fracàs generacional, l’aparició de l’individualisme per sobre de tot, amb els seus encerts i els seus errors. I la gràcia és que Frontera ens va aconduint a les seves reflexions amb la mestria amb què amb quatre pinzellades traça els escenaris per on du els seus personatges, com aquests directors de teatre contemporanis que empren l’escenografia mínima perquè el text i els personatges focalitzin tota l’acció. Llavors hi ha també els elements indefugibles de la prosa de l’autor mallorquí: una certa reivindicació de la cultura –en aquest cas musical-, un us perfecte dels adjectius, una estructura pensada i ben trenada on la frase brillant mai no és un artifici sinó que respon a un pla trenat. En definitiva, una petita gran novel·la.

 

Sebastià Bennasar

 

_______

Si una nit penses en mi / Guillem Frontera / Editorial Ensiola / 88 pàgines / 1ª edició, novembre de 2011 / ISBN 9788493914813

Anuncios